Afgelopen maand vond in innovatiestad Eindhoven voor de zeventiende keer de Dutch Design Week plaats. Pr-bureau Blyde Benelux was erbij en ging (op elektrische scooters) op zoek naar de fine fleur van de designwereld en aanstormend talent. Het team cureerde zich rot want maar liefst 2.600 ontwerpers uit binnen- en buitenland presenteerden zich op meer dan vijftig locaties verspreid over de stad.  Van afstudeerwerken tot interieurdesign en innovatieprojecten van grote bedrijven. Hieronder vind je de absolute favorieten van Blyde. De gemene deler? Ontwerptalent met een duurzame en/of sociale boodschap.

  1. FLOWERTEXTILE | Jessica Rijkers  

Met dit project onderzoekt Jessica Rijkers hoe we bloemen kunnen gebruiken om textiel van te maken. Bloemen die normaal gesproken in de vuilnisbak belanden, krijgen op deze manier alsnog een waardevolle bestemming. Bovendien biedt stof op basis van 100% biologisch afbreekbaar materiaal – ‘flower textile’ – (deels) een oplossing voor de gigantische vervuiling die de mode-industrie veroorzaakt. Jessica gebruikt voor haar ‘flower textile’ enkel bloemen van Hollandse bodem. Instagram: Jeccarijkers 

.

2. The Woke Wash Agency | Sjo Schütt 

Tal van grote merken delen in reclamecampagnes hun loyaliteit richting de LGBTQI+ community, etnische diversiteit en het klimaat. Maar hoe oprecht is deze betrokkenheid? Met een kleurrijke video trekt Sjo Schütt de integriteit van merkcampagnes in twijfel en introduceert ze het principe van ‘woke washing’: inspelen op het onrechtvaardigheidssentiment van consumenten om merkloyaliteit te vergroten. Sjo hoopt met de video de consument minder ontvankelijk voor de listige reclameboodschappen van merken te maken. In november is haar werk te bewonderen bij de Global Graduation Show van de Dubai Design Week. Instagram: thewokewashagency 

.

3. Break it till you make it | Tobias Bridger  

Dit koffiezetapparaat benadrukt hoeveel afval we dagelijks produceren en stelt ter discussie of we wel voldoende stilstaan bij de waarde van grondstoffen. Tobias gelooft dat we materialistischer moeten worden in die zin dat we  ons sterker verbinden aan, in dit geval, een wegwerp-koffiecup. Hij maakte een wegwerpexemplaar van keramiek om te illustreren hoe vaak we irrationeel omgaan met afval. Instagram: Tobiasbridger 

.

.

4. Expired white | Baiba Soma 

Onze maatschappij heeft een speciale bewondering voor de kleur wit. We associëren wit vaak met zuiverheid, perfectie en een nieuwe start. Voor haar project ‘Expired white’ schreef Baiba Soma het boek ‘Why white’, waarin zij deze bewondering voor wit in de loop van onze geschiedenis uiteenzet: van het bleken van theezakjes, het gebruik van marmer, tanden bleken en witte Skittles. Daarnaast ontwierp ze verschillende objecten met witte onderdelen – eens geliefd – die hun glans in de loop van de tijd verloren hebben en op de stort beland zijn. Een heuse eyeopener! Instagram: somabaiba 

.

.

5. Cellul-air | thinkTANK 

Wereldwijd sterven ieder jaar 4,2 miljoen mensen aan luchtvervuiling. thinkTHANK, een groep van vier Britste bouwkundig design studenten, ontwikkelde celmodules met een luchtzuiverend bacteriesysteem die de lucht in openbare ruimtes zuiveren. De celmodules, die een alternatief vormen voor traditionele filtersystemen die vaak op de stort belanden, zijn haast futuristisch ogende kunstobjecten. Een duurzame oplossing voor een serieus probleem in een lekker jasje. Instagram: cellulair