In de podcastserie Ondernemerslust spreekt Nationale Nederlanden met de eigenaren van zes ondernemingen. Over wat ze drijft en hoe ze elk op hun eigen manier omgaan met continue verandering. Experts geven praktische tips die jij ook direct kunt toepassen in jouw onderneming. In deze aflevering het verhaal van Lorette der Kinderen en Nynke van den Broek over Blyde.
Ze leerden elkaar kennen in de pr-wereld en naast hun collegiale band ontstond er al snel een vriendschap. Lorette en Nynke zaten zo op één lijn dat ze besloten om samen een duurzaam pr-bureau op te zetten. Hun missie: iedere dag iets bijdragen aan een betere, duurzamere wereld. “De waarden, de dingen die wij belangrijk vinden, staan altijd vooraan.” Een van die waarden is goed zorgen voor het team, naar elkaar omkijken en voor elkaar staan.
Impact belangrijker dan euro’s
Er is wel wat voor nodig om bewuste verandering aan te gaan. Zo werken Lorette en Nynke al zes jaar met hetzelfde basistarget en streven ze niet naar winstmaximalisatie. “Natuurlijk, je hebt ook geld nodig, maar dat is niet het doel. Er is geen ruimte voor alleen maar groei en nieuwer en meer.” Het duo investeert liever in wat zij belangrijk vinden: duurzaamheid op elk bedrijfsonderdeel om werkelijk impact te maken. Die insteek zie je onder andere terug in de klanten waarmee ze werken en de focus op hun personeel.
Sturen op werkgeluk
Om te zorgen dat hun werknemers net zo gemotiveerd raken als zijzelf, sturen Lorette en Nynke op werkgeluk. Daarbij streven ze naar een acht of hoger. Waar het volgens hen echt om gaat, is het gesprek aangaan met elkaar, naar elkaar omkijken. Ben je ongelukkig thuis, dan sijpelt dat ook door in je werk. Werk en privé lopen op deze manier aardig door elkaar heen en zijn voor Lorette en Nynke niet los van elkaar te zien. Dit past bij de filosofie van de compagnons: je om elkaar en de wereld om je heen bekommeren.
Tot welke prijs blijf je bij je waarden?
De waarden van Lorette en Nynke vormen het belangrijkste uitgangspunt bij de pr-campagnes die ze uitvoeren voor hun klanten. Ze willen dan ook merken en bedrijven aantrekken die hetzelfde doel nastreven: iets positiefs bijdragen aan de wereld. Meestal is het een match, maar soms gaat het ook mis, zoals met die ene grote klant. Ze kwamen voor een belangrijke keuze te staan: de grote klant behouden of bij hun waarden blijven.
Benieuwd naar welke keuze ze maakten? Luister naar het hele verhaal van Lorette en Nynke, met advies van bedrijfsantropoloog en expert organisatiecultuur Walter Faaij. Hij legt onder andere uit hoe je ervoor zorgt dat jouw waarden door je personeel worden overgenomen en uitgedragen.
Recente reacties