In de laatste MarketingTribune van 2016 doen we een ‘ode aan de vrouw in marketing’, maar waarom is dat eigenlijk nodig? Waarom geen ode aan de man? Nog altijd zijn er meer mannen dan vrouwen werkzaam in de top – en ze verdienen vaak ook nog eens beter. Maar er is hoop: zo winnen bij marketingopleidingen als Beeckestijn Business School en het Nederlands Instituut voor Marketing (Nima) vrouwelijke studenten langzaamaan terrein.
Het is een feit op zich dat vrouwen op de arbeidsmarkt nog altijd minder verdienen dan mannen. Sterker nog, de loonverschillen m/v zijn in Nederland gemiddeld bijna 19 procent – dit is het cijfer over 2012 volgens het meest recente CBS-onderzoek uit eind 2014. Loonwijzer – onderzoekwebsite naar onder meer salarissen en baantevredenheid – stelt dat het niet zo zou mogen zijn dat een vrouw in dezelfde functie als een man bij dezelfde werkgever minder betaald krijgt: ‘Het is zelfs bij wet verboden en toch gebeurt het. Het College voor de Rechten van de Mens deed in 2015 onderzoek bij zes hogescholen. Het gemiddelde salarisverschil was 10,8 procent. Dat is niet allemaal veroorzaakt door beloningsdiscriminatie. Maar opvallend is dat in situaties waarin ten onrechte te weinig salaris is toegekend, vrouwen daar tweemaal zo vaak mee te maken hadden en dat het door hen misgelopen geld tweemaal zo hoog was.’
Redenen volgens Loonwijzer dat vrouwen gemiddeld minder verdienen dan mannen zijn: omdat ze hun loopbaan onderbreken of minder uren gaan werken vanwege de zorg voor kinderen; omdat vrouwen werken in sectoren en beroepen waarin het uurloon lager is en waarin deels de combinatie van arbeid en zorg beter te realiseren is; omdat werkgevers vrouwen bewust, maar vaker onbewust, benadelen (bron: vrouwenloonwijzer.nl).
‘Men moet betaald worden op basis van kennis en kunde, niet op basis van geslacht’
Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School (opleidingsinstituut voor marketing en communicatie) stelt echter dat vrouwen in het hoger en universitair onderwijs en onder de 30 jaar door hun goede prestaties meer dan hun mannelijke leeftijdsgenoten verdienen. Hij denkt dat het een kwestie van tijd is voordat dit onredelijke verschil ook boven de 30 is weggewerkt. ‘Mensen moeten betaald worden op basis van kennis en kunde, niet op basis van geslacht. Bij Beeckestijn werken ook veel vrouwen en hier zit qua beloning geen verschil tussen mannen en vrouwen. Onze rol is om professionals – zowel vrouwen als mannen – bij te scholen, zodat ze blijven groeien in hun carrière. Dat kan verticaal zijn, maar ook horizontaal. Op dit moment maken vrouwen hier meer gebruik van en in die zin helpen wij de kloof in salarissen tussen mannen en vrouwen te dichten.’
De afgelopen tien jaar ziet Molenaar een behoorlijke wijziging in de verdeling mannelijke en vrouwelijke studenten. ‘In 2011 zagen we voor het eerst dat het aantal mannelijke en vrouwelijke deelnemers ongeveer gelijk was. In 2015 was 64 procent van het aantal deelnemers vrouw en nog maar 36 procent man. We reiken jaarlijks awards uit voor de beste digital marketing professional en ook de beste customer experience management professional. In 2016 waren voor beide awards enkel vrouwen genomineerd en geen enkele man! Dit was ook voor het eerst.’
Inhaalslag
Mabel Nummerdor is marketeer, auteur van Miss Marketing en bestuurslid bij Nima. Van de Nima-leden is 70 procent man, hoewel Nummerdor een duidelijke verschuiving waarneemt. ‘In het verleden waren bij ons vaak mannen met een gelijkend profiel zichtbaar, maar de laatste jaren hebben we er hard aan gewerkt om onze beroepsvereniging een vereniging voor iedereen te maken en onze diversiteit als professionals in het commerciële domein te vieren. Bij Nima is iedereen uniek met daarin zijn eigen competenties en profiel – los van geslacht dus. Het feit dat ik drie jaar geleden ben aangesteld als bestuurslid is daar een bewijs van. Wel weten we dat vrouwen tussen de 30 en 40 jaar thuis ook nog altijd de meeste taken op zich nemen. Begrijpelijkerwijs laat dat minder ruimte voor netwerkactiviteiten en verenigingswerk op hun toch al overvolle agenda – en daarmee dus een mogelijk lidmaatschap bij Nima.’
Volgens Nummerdor kunnen we in algemene zin stellen dat vrouwelijke studenten in tegenstelling tot mannelijke sneller en met een beter resultaat afstuderen. ‘Dit wordt ook door onderwijskundigen verklaard, omdat het onderwijs steeds meer aansluit op meisjes, waardoor jongens eerder afhaken of minder goed aansluiting vinden. De roep om meer mannen in het onderwijs neemt de afgelopen tien jaar toe. Tijdens de loopbaan en naast het werk studeren is voor zowel mannen als vrouwen in Nederland een belangrijke secundaire arbeidsvoorwaarde.’ Wat Nummerdor betreft hebben vrouwen op de arbeidsmarkt nog wel een inhaalslag te maken. ‘De doorstroom naar hogere managementposities is nog steeds niet gelijkwaardig. Ook ligt de salariëring tussen mannen en vrouwen nog altijd uiteen. In de reclamewereld is het belangrijk dat meer dames leidende creatieve posities innemen, daarmee wordt een bijdrage geleverd aan de brug tussen merk en consument.’
Vrouwen lopen voorop
Nynke van den Broek is board member bij Social Enterprise Empowerment, een groep van 1.500 vrouwen die bij elkaar komen en elkaar stimuleren om van hun eigen bedrijf of werkgever een social enterprise te maken. Waarom eigenlijk alleen vrouwen? ‘We denken dat vrouwen vooroplopen bij het denken vanuit purpose, maar ze hebben soms nog een slag te maken als het gaat om het hebben van de ballen om te ondernemen. Daar kunnen we binnen het netwerk op een veilige manier aandacht aan besteden. We sluiten overigens niet uit dat het in de toekomst een gemixt netwerk wordt. Mannen zijn nu ook al welkom tijdens onze events.’
‘Zolang vrouwen niet in een Calimero-rol gaan zitten, vinden we vanzelf de juiste balans’
Wat Van den Broek betreft gaat het de laatste jaren goed met vrouwen in de arbeidsmarkt en in marketing. ‘Als er een terrein is waar vrouwen veel gevoel voor hebben, dan is het wel marketing en communicatie. Zolang vrouwen niet in een Calimero- of slachtofferrol gaan zitten, vinden we vanzelf de juiste balans.’ Evengoed heeft Van den Broek geen voorkeur wanneer het gaat om werken met mannen danwel vrouwen. ‘Ik hou van de directheid en eerlijkheid van mannen en het lef qua ondernemerschap. De pluspunten van vrouwen zijn dan weer empathisch vermogen, zorgvuldige communicatieve vaardigheden en de intrinsieke drang om het goede voor hun omgeving te willen doen.’
Divers team
Caroline van der Lande, medeoprichter van bezorgservice De Buurtboer, heeft geen voorkeur wanneer het aankomt op werken met mannen of juist vrouwen. ‘Maar ik geloof wel heel erg in de toegevoegde waarde van een gemixt team. Bij ons werken meer dan vijftig personen, waarbij het percentage man/vrouw 40/60 is – we streven ook naar een evenredige verhouding. Wel zien we dat helaas sommige vacatures populair zijn bij juist mannen of juist vrouwen. Onze planners die het contact met de klant doen, zijn vooral vrouwen en in de sales werken juist meer mannen.’
Een overschot aan mannen in de top, dat is niet wat Van der Lande in haar carrière veel heeft ervaren. ‘Bij mijn vorige werkgever Heinz zaten er meer vrouwen dan mannen op alle A-merken zoals Karvan Cevitam, Honig en Heinz, ook op de hogere managementfuncties. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat organisaties zich realiseren dat een divers team aan mannen en vrouwen het meest effectief werkt en dat ze hier bewust naar streven. Dit geldt voor alle organisaties en wat mij betreft ook voor marketingposities.’
Bron: http://www.marketingtribune.nl/algemeen/nieuws/2016/12/meer-vrouwen-in-marketingtop-ondanks-salarisverschil-winnen-dames-terrein/index.xml
Recente reacties