Ruim 3000 bezoekers en meer dan 7000 ingeleverde PET-flessen in drie dagen tijd, een discussiepunt tijdens een vergadering van het Vlaams Parlement, massale media-aandacht: schoonmaakpionier Ecover heeft haar doel bereikt met de tijdelijke ‘Statiegeld Store’. Het merk introduceerde als eerste in België een statiegeldsysteem, om het debat rondom de invoering ervan een stevige duw in de rug te geven en de kracht ervan te onderzoeken. Blyde Benelux was verantwoordelijk voor het concept en de executie van deze maatschappelijke campagne.
Vraag Ecover aan pr-bureau Blyde Benelux: “Bedenk een concept om de strijd tegen wegwerpplastic in België aan te gaan en het debat te openen”. Walking the talk. Dapper. Provocatief. Rebels. Uitnodigend.
Hoe het idee tot stand kwam
‘Wat als we investeren in oplossen van het probleem?’ was de centrale vraag bij de ontwikkeling van deze campagne. De Belgische regering neemt geen besluit om een statiegeldsysteem in te voeren, terwijl de nood aan de man is en de bewijzen dat het werkt in landen waar het al wel is ingevoerd onmiskenbaar zijn. Dit was volgens Blyde Benelux hét thema en het juiste moment om als Ecover zijnde op te staan: vanuit de missie & het DNA van het bedrijf op haar lijf geschreven. De bewustwordingscampagne kwam tot leven in de vorm van de Statiegeld Store die drie dagen haar deuren opende in de Wilde Zee in Antwerpen. Je kon je PET-flessen inleveren in ruil voor € 1 en een fles Ecover afwasmiddel, gemaakt van 100% gerecycleerd plastic en 100% recycleerbaar. De symbolische euro kon je zelf bijhouden of doneren aan de Statiegeldalliantie.
Investeren in een schone wereld
Dit doet Ecover door mensen te laten inzien dat plastic niet alleen afval is, maar ook waarde kan hebben. Statiegeld is een belangrijke stap in bewustwording en daarmee het reduceren van plasticafval én het creëren van een zuivere recyclagestroom. De Statiegeld Store vormde niet alleen decor voor het inleveren van plastic PET-flessen. Er was ook een “Trash to Treasure” expo*, een ronde tafel, een upcycling workshop en het “Let’s Talk Rubbish” debat om bezoekers van de pop-up te laten zien wat allemaal mogelijk is met plasticafval en zo bij te dragen aan het gevecht tegen wergwerpplastic. *Deelnemers van de expo: Kings of Indigo, ecoBirdy, Dirk van der Kooij, Foekje Fleur, w.r.yuma, Doorzon architecten, Go as u.r. en The Good Roll.
Resultaten die er niet om liegen
Het succes van de Statiegeld Store heeft ieders verwachting overtroffen. Zelfs de aankondiging van de Statiegeld Store is besproken in het Vlaams Parlement op 6 november jl.
Gedurende de drie dagen dat de winkel geopend was:
* zijn 7.237 PET-flessen ingeleverd
* kwamen ca. 3.000 bezoekers een kijkje nemen
* was de Statiegeld Store een item in het prime time journaal, in twaalf radio- en actualiteitenprogramma’s, in veertien printartikelen in nieuwsmedia, in 45 online nieuwsartikelen en in talloze social mediaposts
* heeft de Statiegeld Store een potentieel gestapeld bereik gegenereerd van 72 miljoen paar ogen
* is een mediawaarde gegenereerd van ruim 700.000.
Big shout out voor Ecover
Blyde is vier jaar geleden opgericht met de missie om initiatieven en pr-campagnes te ontwikkelen die daadwerkelijk bijdragen aan een betere wereld door maatschappelijke discussies op gang brengen en via die weg het merk op de kaart zetten. Vanuit die gedachte probeert het bureau al haar klanten uit te dagen om op deze manier naar hun merk en bedrijf te kijken. De Statiegeld Store van Ecover belichaamt dit gedachtegoed en deze missie. Met een goede dosis lef kunnen merken echt hun maatschappelijke rol pakken en het verschil maken, en dat is precies wat Ecover met deze pop-up doet. Veel merken en organisaties vinden dit lastig omdat ze commercie op de eerste plaats blijven zetten. Blyde is ongelooflijk trots dat Ecover de vrijheid en het vertrouwen geeft om op de manier een campagne invulling te geven. Dan moet je als merk écht lef hebben, want er zitten ook risico’s aan!
Recente reacties