It’s a wrap! Afgelopen weekend werd voor de vierde keer het grootste openluchtcafé ter wereld geopend. BankjesCollectief nodigde wederom mensen uit om middels een bankje voor de deur de stoep om te toveren tot ontmoetingsplek voor iedereen. De missie: bijdragen aan meer sociale buurtparticipatie, de leefbaarheid van de buurt verbeteren en zo zorgen dat meer mensen zich er thuis en veilig voelen. Op 1 & 2 juli openden bijna 250 bankjes (een record!) in Nederland, België, Estland, Zwitserland, Portugal, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Blyde ondersteunde BankjesCollectief met veel plezier door de media te informeren over deze eerste ‘weekender’.

Het succesvolle concept achter BankjesCollectief is simpel, maar krachtig. Via de website kunnen deelnemers zichzelf heel gemakkelijk aanmelden om een bankje te openen. Een breibankje, dansles, een wijnproeverij, advies bij liefdesproblemen, samen stoepkrijten of een knikkerwedstrijd? Je mag zelf bepalen wat je aanbiedt en organiseert. Een leuke en gezellige activiteit, maar ook een die effectief bijdraagt aan een betere buurt. Ruim de helft van de ‘bankjeshosts’ (52%) heeft sinds het meedoen vaker contact met buren. Sinds het openen van een bankje voelt 43% van de hosts zich meer thuis en ongeveer een derde (31%) voelt zich veiliger in de buurt. Te gek om te zien dat een simpel idee kan leiden tot zoveel impact.

Maatschappelijk toegevoegde waarde vormt een belangrijke pijler binnen Blyde. Onze missie is het mooiste in mensen, merken en organisaties naar boven halen om zo een positief effect op hun omgeving teweeg te brengen. Het team is daarom blij te mogen bijdragen aan de bekendheid van Bankjescollectief, door te zorgen voor nationale en regionale aandacht voor dit geweldige initiatief. Dit jaar schreef onder andere Metro een artikel over het weekend, verscheen het initiatief in NRC en tipte Viva hun lezers over BankjesCollectief.

Photo credits - Frouwkje Smit for BenchesCollective