Wat hebben chocoladeboer Tony’s Chocolonely, financiële instelling Triodos en waterflessenmerk Dopper gemeen? Ze zijn allemaal B Corp! Ook Blyde kan zich bij het voorgaande rijtje voegen: wij zijn sinds 2019 eveneens gecertificeerd door het meest vooruitstrevende keurmerk op het gebied van duurzaamheid en sociale impact. Met al bijna drie jaar op de teller zijn we inmiddels behoorlijk thuis in B Corp-land. We werken veel samen met andere B Corps – Alpro, Lendahand en BEAR – en wij zien net als iedereen dat nieuwe B Corps als paddenstoelen uit de grond schieten. Het toenemende aantal gecertificeerde bedrijven roept bij sommigen ook vragen op: Wat houdt een B Corp-certificering precies in? Hoe kom je er als bedrijf aan? En wat levert het écht op? Hoog tijd voor een snelcursus!
Business as a force for good
B Corp staat voor Benefit Corporation. Het keurmerk wordt sinds 2006 uitgegeven door de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab. B Lab beoordeelt jouw organisatiebeleid, -activiteiten en -doelen op het gebied van maatschappij en milieu. B Lab noemt dat ook wel: “business as a force for good”, je organisatie inzetten om positieve impact te maken op de wereld, in plaats van hem te vervuilen en onethisch te handelen. B Corps meten hun succes dus aan meer dan alleen financiële winst: sociale- en milieuwinst is minstens net zo belangrijk. Sinds 2015 kunnen ook Europese bedrijven zich laten certificeren.
De (lange) weg naar een B Corp-certificering
Actions speak louder than words. Gecertificeerd B Corp word je niet zomaar, je moet bewijzen dat je je daadwerkelijk inzet om de wereld beter achter te laten. Zodra je als bedrijf aangeeft dat je B Corp wilt worden, voert B Lab een nauwkeurige, holistische assessment uit om te beoordelen of je jouw organisatie inderdaad gebruikt om een betere wereld te bewerkstelligen. Holistisch wil zeggen dat er gekeken wordt naar het hele plaatje: waar Fairtrade bijvoorbeeld focust op eerlijke ketens, focust B Lab op de bedrijfsvoering van begin tot eind. Denk aan mensenrechten, duurzaamheid, ketenverantwoordelijkheid en omgang met je werknemers. De vijf kernpunten die hierbij worden aangehouden zijn duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap. Deze vijf domeinen geven een volledig beeld van je organisatie en je manier van bedrijfsvoering. In totaal zijn er 200 punten te behalen in het assessment en om in aanmerking te komen voor de certificering dien je er minstens 80 te behalen. For reference: een gemiddelde organisatie scoort zo’n 51 punten op het assessment.
Blyde als voorbeeld
We noemden het al eerder, wij zijn óók B Corp gecertificeerd. Om concreet te maken waar je de bovengenoemde punten mee kan scoren, laten we jullie hier zien wat wij precies doen om positieve impact te maken. Het uitgebreide antwoord kun je overigens binnenkort lezen in ons jaarlijkse impact report. Maar hierbij alvast een greep uit de zaken die maken dat wij als pr-bureau het B Corp certificaat in ontvangst mochten nemen:
- Onze klanten dragen altijd bij aan de missie van Blyde ‘creating a positive footprint worldwide’ en delen onze waarden – daarin zijn we selectief. Het idee is dat we met onze klanten werken aan impactvolle campagnes en zo een bijdrage leveren aan bijvoorbeeld SDG’s 8, 9, 12, 13 en 17. Die impact maken we vervolgens meetbaar met een speciaal ontwikkelde SDG impacttool.
- Jaarlijks investeren we een deel van onze tijd (omgerekend 72.500 euro aan werkuren) aan pro-bono projecten. Dit zijn door ons geselecteerde initiatieven en ngo’s waar we volledig achter staan en die zich een pr-bureau niet kunnen permitteren omdat ze daar de middelen (nog) niet voor hebben. Zo werk(t)en we o.a. voor Happy Caravan, Corporate Queer, TEDxAmsterdamWomen, Net4Kids, OceanLove & The Present.
- We zorgen goed voor onze teamies: onze Happy People Officer Jeanne zorgt ervoor dat alle collega’s happy zijn tijdens en met hun werk. We streven ernaar dat iedere impact adviseur van Blyde zijn of haar werk beoordeelt met een 8+. Het geven van vrijheid en verantwoordelijkheid aan onze teamies zijn belangrijke factoren die bijdragen aan werkgeluk. Daarom hanteren we bij Blyde onbeperkte vakantiedagen, krijgen ouders standaard één vrije werkdag per week voor quality time met hun kind(eren) en werkt iedereen waar ‘ie wil (in Amsterdam op kantoor, thuis of vanaf het strand). Ook is er alle ruimte om je te ontwikkelen: van coachingstrajecten (zowel werk als privé), tot het bijwonen van congressen.
- Blyde kijkt verder dan pr, de klanten en de eigen teamleden. Want niet alleen in je eigen, nabije omgeving is het noodzakelijk om je steentje bij te dragen. Als bedrijf kun je zo veel meer betekenen. Afgelopen jaar hebben we daarom een stichting opgericht, B Blyde Foundation. De B Blyde Foundation werkt samen met Dieudonne Gakire uit Rwanda (lokaal bekend van het boek ‘A Dreaming Child’). Met Dieudonne bouwen we aan een Empowerment Hub in Rwanda die mensen door middel van onderwijs (focus op ICT) kansen biedt op een betere toekomst. Jaarlijks wordt (onafhankelijk van de omzet) 20K euro in de stichting gestoken. We vragen onze klanten om hier een kleine bijdrage aan te leveren in de vorm van Pledge 1%. Dat betekent dat op iedere factuur die eruit gaat 1% extra wordt gerekend die rechtstreeks naar de stichting vloeit. We proberen altijd de meest duurzame keuze te maken als we inkopen doen. Van vega(n) en zoveel mogelijk biologische boodschappen, tot 100% groene energie van Nederlandse bodem en wc-papier van The Good Roll . Waar het op financiën aankomt kiezen we ook voor de groenste opties: we bankieren bij Triodos en het pensioen van onze teamies wordt volledig duurzaam belegd.
En nu jouw organisatie!
We delen onze formule graag – voel je vrij om ‘m te jatten. Graag zelfs! Samen met alle andere B Corps en impactbedrijven zetten we onze werkzaamheden in als een positieve veranderaar. Daarbij kunnen we altijd nóg meer hulp gebruiken. Dus, ben jij ook in business voor méér dan de winst en kun jij je vinden in al het bovenstaande? Misschien is het dan tijd dat je de – lastige, enge, tijdrovende, maar o zo belangrijke – certificering aangaat. We spreken uit ervaring als we zeggen: het loont de moeite. Meer weten of een handje nodig bij je impactstrategie? Geef ons of andere B Corp bedrijven die je zouden kunnen ondersteunen (Misteli, Rainbow Collection, BR-ND en GRRR) eens een belletje. We’re here to help!
Recente reacties