Hello! What’s cooking? Als er één ding centraal stond in de maand maart dan was het verandering. De winter maakte plaats voor de lente, 35.000 mensen maakten kabaal om aandacht te vragen voor klimaatverandering en we zetten massaal vinkjes op stembiljetten om de toekomstige koers van Nederland te bepalen. Bovendien was maart B Corp month, en ook B Corps staan voor verandering. Verandering van een overwegend kapitalistisch systeem naar een systeem dat oog heeft voor mens en natuur. Deze newsflash staat volledig in het teken van B Corp zijn, B Corp worden en de B Corp community – enjoy the read! 

Opfrisser | B Corps ‘Better Business’ 

Het is de hoogste tijd om winst niet langer als doel an sich te beschouwen, maar als middel om mens en planeet beter te maken. Oftewel: using business as a force for good. B Corps nemen hierin het voortouw. Samen maken deze bedrijven zich hard voor een bedrijfsvoering waar iedereen beter van wordt: better business. Mag ieder bedrijf zich zomaar B Corp noemen wanneer het stelt better business te bedrijven? Nope! Daar gaat een strenge certificering aan vooraf. Daarbij wordt een bedrijf beoordeeld op de volgende vijf topics: Workers, Customers, Environment, Community en Governance. 

1 Workers | Happy people 

Bovenop het feit dat B Corps business as a force for good gebruiken, streven ze ook naar een optimale werkcultuur voor hun werknemers. Lees: een werkomgeving die zowel fysiek als mentaal gezond is, duurzaam is, en waarin mensen zich betrokken en gewaardeerd voelen. People as a force for good, dus. Flexibiliteit en eerlijke arbeidskansen dragen daaraan bij. Want: happy employees make happy customers! En andersom natuurlijk. Wist je dat werknemers van B Corps trotser zijn op hun bedrijf dan werknemers van bedrijven zonder certificering? We can confirm. 

Wil je weten hoe gamechangers als Auping, Innocent, Mud Jeans en Tony’s Chocolonely “people as a force for good” inzetten? Check de webinar: B Together – People as a force for good

2 Customers | We kunnen het niet alleen 

Van B Corps wordt verlangd dat ze consumenten inspireren om bewuste, duurzame keuzes te maken. Consumenten zijn immers cruciaal in de strijd naar een betere wereld. Zelfs non-B Corps kunnen consumenten een zetje in de juiste richting geven. Een mooi voorbeeld – chapeau voor Bol.com! – is het aparte B Corp assortiment dat de webshop liet opnemen. Sinds kort zijn ook bij Albert Heijn alle B Corp producten op een aparte webpagina te vinden. En de kersverse B Corp Yoghurt Barn stimuleert met hun biologisch en plantaardig assortiment zelfs de grootste yoghurtfans om vaker voor een plantaardige zuivelvariant te kiezen. Way to go! 

3 Environment | Klimaatactie 

Een belangrijk onderdeel van de B Corp certificering is het klimaat. Als B Corp erken je je impact op de aarde. Want let’s be real: de aarde kan zonder ons, maar wij niet zonder haar. Nu de druk op het milieu steeds hoger wordt en de kans op het behalen van de klimaatdoelen van Parijs in het gedrang komt, wordt het nóg belangrijker om verantwoordelijkheid te nemen en het goede voorbeeld te geven. Zo zijn B Corps in vergelijking met bedrijven zonder certificaat 11 keer more likely om CO2-neutraal te zijn. En ja – alle Blyde teamies stonden op 14 maart ook te gillen 😉 

Kan jij wat hulp gebruiken bij je road to net zero? Check hier de B Lab workshop! 

4 Community | Gelijke kansen 

B Corps dragen actief bij aan een maatschappij waarin iedereen gelijk behandeld wordt. Diversiteit en inclusie zijn speerpunten in hun bedrijfsvoering (en gelden natuurlijk ook buiten de werkvloer) en iedereen – dus van welk gender, welke huidskleur, en met welke politieke of seksuele voorkeur of handicap dan ook – is welkom. Een niet onbelangrijk punt in de certificering van B Corps, nu blijkt dat op de werkvloer nog héél veel ruimte is voor verbetering op het gebied van diversiteit en inclusie. De top wordt anno 2021 nog steeds overwegend beheerd door mannen en we zien in het Nederlandse bedrijfsleven (te) weinig mensen van kleur. Maar wist je dat B Corps in 68% van de gevallen méér vrouwelijke werknemers dan mannelijke werknemer hebben? Een belangrijke ontwikkeling voor de volgende generatie vrouwen, de meisjes van nu. Waarom? Omdat zij rolmodellen nodig hebben! 

Niet alleen binnen de bedrijfsmuren, ook daarbuiten. Tip van ons: de shortfilm “How to be a roll model” van Project Fearless over meisjes die het skatepark betreden. Zo vindt het volgende meisje of non-binary jongere met interesse in skaten een voorbeeld die op hen lijkt.  

Bij Blyde hebben we een Chief Equality, Judith. Vanuit de gedachte ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf!’ werkt ze aan bewustwording en gelijkheid binnen Blyde. Meer weten? Check de blogpost van Judith, Inclusion starts with I!

5 Governance | Thought leadership 

Wil je de wereld verbeteren, dan heb je inspirerende leiders nodig. B Corp ondernemers worden beoordeeld op hun thought leadership. Welk gedachtengoed verkondigen ze? Welk inspirerend beleid voeren ze? Met meer dan 3.800 B Corps wereldwijd, groeit het aantal changemakers met een goed verhaal gestaag. Omdat we bij Blyde smullen van inspirerende, vernieuwende visies zijn we de ‘Wake-Up Calls’ gestart. In deze korte interviews bieden we thought leaders een podium. Zo spraken we Koen The, CEO en Co-founder van crowdfundingplatform Lendahand, over zijn drijfveren om armoede de wereld uit te helpen en over zijn call to action voor andere bedrijven. Check het interview hier

In dit artikel van Forbes lees je meer over het reilen en zeilen van een B Corp gecertificeerd bedrijf. Is het gaan kriebelen en wil je nog meer informatie over B Corps en het aanmeldingsproces? Check https://bcorporation.eu/ en sluit je aan bij de beweging!