Workjuice interviewde oprichtster Lorette over het stellen van purpose boven profit en de uitdagingen op het gebied van duurzaam ondernemen. Lees het hele interview hieronder. 

Lorette en Nynke creëren met duurzaam pr-bureau Blyde een podium voor organisaties die de wereld willen verbeteren.

We spreken powervrouw en oprichtster Lorette over het stellen van purpose boven profit en de uitdagingen op het gebied van duurzaam ondernemen.

Wanneer besloten jullie met Blyde te starten?
“Bijna zes jaar geleden hebben we Blyde Benelux opgericht. Duurzaamheid is vanaf het begin het uitgangspunt geweest. Destijds was duurzaamheid al een veelbesproken thema. Maar het is niet te vergelijken met hoeveel aandacht het tegenwoordig krijgt. Daar zijn we ongelooflijk blij mee. Hoewel ik van mening ben dat de transitie naar een duurzame en sociale economie nog veel sneller moet.”Vriendinnen Lorette der Kinderen (33) en Nynke Geus (37) richtten een aantal jaar geleden Blyde op: een duurzaam pr-bureau voor sustainable brands en social enterprises. Met hun team van communicatie en pr-experts creëeren ze een podium voor mensen, merken en organisaties die de wereld motiveren om positieve verandering door te voeren.
 

Wanneer hebben jullie elkaar leren kennen?
“Nynke en ik hebben elkaar leren kennen bij onze vorige baan. We runnen samen Blyde Benelux en tegelijkertijd zijn we beste vriendinnen.”

Hoe is het om met een vriendin te ondernemen?
“Ik denk dat het succes van Blyde mede komt doordat we een heel sterk team zijn, we hebben een duidelijke visie op de bedrijfsvoering en de duurzame ambities vanuit ons persoonlijk en vanuit Blyde komen overeen.”

“Daarnaast gunnen we elkaar de wereld, en hebben we honderd procent vertrouwen in elkaar. Deze formule werkt!”

Wat is jullie missie met Blyde?
“Vanuit Amsterdam en Antwerpen werken we aan onze missie ‘creating a positive footprint worldwide’. Onze missie staat voorop in alle keuzes die we maken.”

Jullie waren het eerste pr-bureau in de Benelux die een B Corp certificering haalde. Wat zijn hiervoor de eisen?
“Ja, vorig jaar behaalden we de B Corp certificering. Daar ben ik heel trots op! Bekende bedrijven als Triodos Bank, Tony’s Chocolonely, en Patagonia gingen ons voor. Het certificaat gaat naar bedrijven met sociale en ecologische impact, die verantwoordelijkheid nemen, transparant zijn én bijdragen aan de economie van de toekomst. Het is voor ons een extra bevestiging dat we de juiste keuzes maken en een stok achter de deur om ons te blijven verbeteren.”

Jullie stellen purpose boven profit. Toch is profit waarschijnlijk nodig om te blijven bestaan. Hoe houden jullie daar een goede balans in?
“De tijd van enkel focus op commercieel belang is echt voorbij! Ik ben ervan overtuigd dat het veranderende vermogen in de handen van het bedrijfsleven ligt. In de bedrijfsvoering van Blyde proberen we deze visie op alle vlakken door te voeren: door keuzes te maken in de klanten waar we voor werken (enkel organisaties en merken die aansluiten bij de missie van Blyde), maar ook door streng te selecteren met welke partners we samenwerken.

We kiezen er ook bewust voor om ons op vrijwillige basis in te zetten voor stichtingen die de middelen niet hebben om professionele pr/communicatie in te zetten. Denk aan Happy Caravan, The Present Movement, TEDxAmsterdamWomen en Net4Kids. Maar ook intern houdt het ons bezig, zo bieden we bijvoorbeeld statushouders de kans om een stage te lopen bij Blyde.

Terugkomend op je vraag: natuurlijk is profit nodig om te blijven bestaan en je impact te kunnen blijven vergroten, de vraag is wat vind jij een goede balans? Voor Blyde staan de missie en waarden bij iedere keuze centraal, daarvoor doen we regelmatig concessies commercieel gezien. Dat is onvermijdelijk en daar staan we volledig achter.”

Duurzaam ondernemen heeft veel voordelen, zoals de voldoening en de aantrekkelijkheid voor (nieuw) personeel. Zijn er sinds het ontstaan van Blyde ook uitdagingen geweest op het gebied van duurzaam ondernemen?
“Jazeker, het geeft ons en ons hele team veel voldoening. Iedere dag middels je werk kunnen bijdragen aan een betere wereld geeft positieve energie!

Uitdagingen… Die hebben we veel gehad en nog steeds!

“De route en focus op duurzaamheid is simpelweg niet de makkelijkste weg die je kunt kiezen.” 

Toen we net startten hebben we tegen een aantal merken ‘ja’ gezegd waar we niet honderd procent achter stonden. Dat waren lastige keuzes en discussies. Terugkijkend zou ik daar soms ook andere beslissingen in hebben gemaakt. En uiteraard hebben we een hele uitdagende periode achter de rug met COVID-19. Gelukkig komen we er voor Blyde Amsterdam en Antwerpen goed doorheen dit jaar, maar ik heb de afgelopen maanden flink wat nachten wakker gelegen. En laten we het zo zeggen: mijn zoontje was daar niet de oorzaak van.”

Op welke klanten en campagnes ben je terugkijkend echt trots?
“We hebben veel opdrachten gedaan voor zowel kleine als grote organisaties waar ik trots op ben. Denk aan het genereren van bekendheid voor Vandebron, Snappcar, Method, Abbot Kinneys. Maar we zetten ons ook in voor het ontwikkelen van de pr/communicatiestrategie van het duurzaamheidsbeleid van bijvoorbeeld Friesland Campina BE en Heineken. Qua campagne kijken we met heel veel trots terug op de ‘statiegeld store campagne’ voor Ecover, waarbij we statiegeld hebben geïntroduceerd in België en de discussie hierover tot in het parlement hebben weten op te spelen.”

Hebben jullie een tip voor mensen die ook door middel van ondernemen een positieve impact op de wereld willen maken, maar niet weten waar ze moeten beginnen?
“Wat ik bij ons eigen team voel, en wat me opvalt binnen het B Corp netwerk, is dat de mensen die kiezen voor deze ‘social enterprise’ route het ook écht voelen. De route moet aansluiten bij je eigen waarden en normen, en wie je als persoon bent.

Ik zie verschillende overeenkomsten in ondernemers met een social enterprise: ze zijn op zoek naar duurzame relaties in plaats van kortstondig, de interpretatie van een gezonde samenwerking komt overeen.

“Bovendien kenmerkt hen allemaal dat ze denken in kansen en oplossingen in plaats van bedreigingen.”

Het vraagt om een lange adem, maar het is het meer dan waard om vol te houden!”

Wat is jullie ultieme pr-tip?
“Start bij het DNA van je organisatie. Probeer met elkaar de kern van je missie te vinden en de daarbij horende visie op duurzaamheid/sociale impact. Vanuit daar kun je de storyline van je organisatie gemakkelijk inkleuren. En je verhaal communiceren richting je interne en externe stakeholders (via relevante mediagroepen).”

 

Blyde lanceerde afgelopen maand een duurzame mondkapjeslijn in samenwerking met Makers Unite, en met behulp van reststoffen van Kings of Indigo.

Geschreven door Tessa Ham

Bron: https://www.workjuice.nl/blyde-lorette-der-kinderen-duurzaamheid/