Yes, we zitten inmiddels in een kersvers nieuw jaar! Weliswaar in lockdown maar bij Blyde richten we ons voornamelijk op alle impactvolle kansen waar we onze tanden weer volop inzetten. Zie deze update als een frisse nieuwjaarsduik in je inbox. Net als de initiatiefnemer van de eerste Nederlandse nieuwjaarduik, zwemtrainer Ok van Batenburg, houden wij er wel van om tegen de stroom in te zwemmen.  Nadat hij als ‘te tegendraads’ werd bestempeld bij zijn zwemvereniging, dook hij uit baldadigheid in 1960 met een groepje zwemmers de steenkoude zee in.
 
YOU GO, OK!

Ontdek onze nieuwe rubriek, de Blyde Wake-Up Calls, waarin B Corp ondernemers vertellen waarom zij het nét even anders doen. Ook stellen we je graag voor aan nieuwe impactvolle klanten waarmee we samenwerken aan onze missie ‘creating a positive footprint worldwide’. Adem diep in, borst vooruit. Samen springen we vol overtuiging het nieuwe jaar tegemoet. Wij hebben er onmetelijk veel zin in, jij hopelijk ook!

Blyde Wake-Up Calls | Ben je wakker?

Bij Blyde geloven we in de status quo bevragen, de kracht van het collectief, stelling nemen en mensen inspireren door te laten zien dat het anders kan en moet. In onze nieuwe, terugkerende rubriek ‘Blyde Wake-Up Calls’ komen pionierende ondernemers aan het woord. Laat je inspireren door de eerste verhalen van changemakers die hun business gebruiken als een force for goodMerick Shoute van Holie Foods, Willem van der Schoot van do good bureau Havas Lemz en Caroline Henneman van Squla.

Kinder | Effectief doneren zonder strijkstok
 
Dat jonge generaties betrokken zijn bij de wereld moge duidelijk zijn. Als je door Instagram of TikTok scrolt, vliegen de activistische statements je om de oren. Maar donaties? Een overkill aan keuze en de niet altijd even positieve publiciteit over goede doelen, weerhouden ons ervan om massaal te doneren. Daar brengt het change making online platform Kinder graag verandering in. Vanaf deze maand kun je eenvoudig per thema doneren aan bijvoorbeeld het uitroeien van honger, toegankelijk onderwijs, een schone oceaan of initiatieven tegen klimaatverandering. Een innovatieve aanpak, die Kinder ontwikkelde samen met universiteiten, zorgt ervoor dat je donatie bij de best presterende partijen terechtkomt – easy as that.

Lees hier het interview met CEO Mathys van Abbe in het Parool.

Een trotse greep uit onze nieuwste impactklanten

SIMON LÉVELT | Kopje biologische koffie?

Dagelijks positieve impact maken, zit in hele kleine dingen. Zoals de koffie die je drinkt. Bij Simon Lévelt gaat het al bijna 200 jaar om het maken van de hoogste kwaliteit biologische koffie en thee. In 1826 opende Simon in de oude havens van onze mooie stad Amsterdam een winkeltje waar hij met liefde voor het vak, de mooiste koffie- en theesoorten uit verre oorden verkocht. Bij de liefde voor deze producten speelt duurzaamheid een grote rol; zo ontwikkelden de koffie- en theemakers cafeïnevrije koffie, thee in herbruikbare zakjes en doen ze onderzoek naar duurzame landbouwmethodes. En een leuk weetje; op dit moment wordt het bedrijf gerund door de 6e generatie Lévelt. Hoe cool is dat?  

 ALPRO | Hap voor hap naar een betere wereld

Wetenschappers zijn het erover eens: hoe meer mensen vaker plantaardig eten, hoe beter. Als echte pionier biedt ALPRO al sinds de jaren ‘80 de mogelijkheid om dat te doen met hun plantaardige alternatieven voor zuivel. Zorgen dat zoveel mogelijk mensen geïnspireerd worden om vaker te kiezen voor plantaardig; daar creëren wij natuurlijk heel graag een podium voor!

SOOF | Not a softdrink

Als puur natuur heel lekker is, heb je geen toevoegingen nodig. Weg met de ingewikkelde ingrediëntenlijsten in kleine lettertjes, vinden de mensen achter Soof. Vanuit deze filoSOOFie strijden ze voor een meer transparante voedingsindustrie. Zelf geven ze het goede voorbeeld: Soof is de eerste Nederlandse siroop en frisdrank zonder enige toevoeging. Waar wordt het dan wel van gemaakt? De ingrediënten staan, lekker overzichtelijk, op de voorkant van de verpakking: alleen maar fruit, groenten en kruiden. Geïnspireerd door deze missie gedreven dorstlesser? Volg ze hier.

3X EEN GOEDE START VAN HET NIEUWE JAAR
 Dompel je onder in een stukje positiviteit en optimisme

Lees Het Financieel Dagblad | Beleggers jagen nu op alles wat groen is
Een (deels) goede start van het jaar. De bestorming van het Capitool woensdag liet beleggers volstrekt koud. Terwijl een als Viking verklede Trump-aanhanger door de wandelgangen banjerde, politie met getrokken pistolen relschoppers probeerde tegen te houden en er zelfs geschoten werd in hét huis van de Amerikaanse democratie, keken beleggers optimistisch naar de toekomst. Het vooruitzicht van een Democratische president leidde na de presidentsverkiezingen begin november al tot euforie in de groene sector. En het enthousiasme over een grote groene investeringsgolf is alleen maar groter geworden.

Luister Maak de wereld niet kapotcast | Op zoek naar de oplossingen voor de grote uitdagingen van deze tijd
In deze podcast bespreken Djaja van den Berg en Eliaan Voerman met wetenschappers, economen en ondernemers dé sociaal maatschappelijke vraagstukken van deze tijd. Met als rode draad: de transitie. Want naast de energie- en klimaattransitie zoekt het duo naar een nieuwe weg in een maatschappij die door de pandemie aan banden wordt gelegd. En dat vraagt gedragsverandering op allerlei niveaus.

Kijk The Decade of Action | This is the decade. We are the generation
Deze documentaire gaat over duurzaamheid en waarom bedrijven all-in moeten gaan als we onze klimaatdoelen en SDG’s willen behalen en de wereld veilig willen houden voor toekomstige generaties. “We can’t solve it by thinking someone else will solve it. We need to get going now!”