Team Blyde geïnspireerd door spraakmakende B Corps
B what? B Corp. Voor alle duurzame en sociale koplopers heeft B Lab Europe een keurmerk opgericht. De bedrijven die voor het keurmerk in aanmerking komen moeten vooral niet verward worden met liefdadigheidsinstellingen. Sociaal ondernemen is duurzamer, socialer én winstgevender. Tijdens de vierdaagse top in Amsterdam inspireerde huidige en toekomstige B Corps elkaar met innovatieve businessmodellen, oneindig doorzettingsvermogen en B Corp success stories. Op de laatste dag deelden Bernice Nootenboom en Kresse Wessling hun verhaal en namen Dopper, Fairphone en Guayaki deel aan een panel. Blyde was er bij.
‘Wallstreet is over. Value is becoming way more important than money.’ – Bernice Notenboom
Brekende ijsschotsen
Langzaam druppelt de indrukwekkende Koningin Maxima-zaal vol. Er wordt van wal gestoken met een schokkende korte film van poolreiziger en klimaatjournaliste Bernice Notenboom. Een geschrokken en beduusd publiek verwelkomt vervolgens met luid applaus Notenboom op het podium. Al jaren bezoekt zij met enige regelmaat de minst begaanbare gebieden van onze aarde en aanschouwt zij met eigen ogen de razendsnelle afname van de ijskappen. Van het originele ijsoppervlak van de Noordpool is nog slechts 60% in tact. “Global warming is real en moet nú opgelost worden. Morgen is het te laat en tijd om te wachten op verandering vanuit overheidsorganisaties is er niet”, aldus Notenboom. Hoe komt het toch dat de noodzaak van dit probleem niet door lijkt te dringen tot ‘Jan en alleman’? Een dooddoener, maar daarom niet minder waar is de ‘ver van je bed-show’ verklaring. En daarom nodigt Notenboom sinds een jaar CEO’s uit om met haar op expeditie te gaan. Ervaren is geloven. Bedrijven worden op deze manier met hun neus op de feiten gedrukt. Geraakt en geïnspireerd zetten de meeste van hen vervolgens concrete stappen in de richting van een duurzamer bedrijfsmodel om zo de opwarming van de aarde, en het verder smelten van de ijskappen tegen te gaan. Dat is exact het credo van B Lab. Het zijn (commerciële) bedrijven en organisaties die verandering kunnen bewerkstelligen en dat moet serieus worden aangemoedigd om ernstige gevolgen van klimaatverandering en natuurvervuiling in de nabije toekomst tegen te gaan.
Brandslangen en Burberry
De tweede spreekster maakt sinds 2016 deel uit van de B Corp gemeenschap en runt het duurzame luxe merk Elvis & Kresse. Ze verschijnt in vrolijke rode Mocassins op het podium en is zichtbaar onder de indruk van het verhaal van Notenboom. Kresse Wessling heeft een soort positieve nonchalance over zich heen. Niets doet vermoeden dat ze oprichtster van een razend succesvol luxemerk is. Het begon allemaal toen ze in 2005 een grote berg oude, rode brandslangen tegenkwam, klaar voor ‘landfill’ (de stort). Onder het motto it’s not waste until it’s wasted nam ze de slangen mee naar huis, vastberaden om er iets mee te doen.
‘How come that as a kid we all learn to share, and all of a sudden you find yourself being a grown-up keeping everything for yourself?’ – Kresse Wessling
Maar wat? In eerste instantie dachten Kresse en haar man Elvis aan daktegels. Helaas blijken brandslangen én niet waterdicht én licht ontvlambaar. Het werden tassen. Niet zomaar tassen maar high end luxe handtassen die zijn opgepikt door o.a. de Financial Times, Vogue en Burberry. Wessling – zelf niet bepaald een luxe typetje en vol zelfspot – moet er nog steeds om grinniken. Het gaat haar vooral om het verminderen van afval en iets goeds doen. Van de opbrengst van de verkoop gaat standaard 50% naar de London Fire Brigade. Sinds de oprichting van Elvis & Kresse krijgen ze van over de hele wereld restpartijen van uiteenlopende materialen opgestuurd. Daarop voortbordurend produceert het merk ondertussen ook stoelen, kleden en weekendtassen van restpartijen leer. Hiervan gaat eveneens de helft van de opbrengst naar goede doelen. Het verbaast Wessling dat mensen hiervan opkijken en ook dat mensen zeuren over belasting, we hebben toch allemaal geleerd om te delen?
Spread the word
Alhoewel Wessling luxe tassen maakt heeft ze een heel duidelijke boodschap over het begrip luxe (#thisisluxury). Niet tassen of dure sieraden zijn luxe, maar een opvoeding, verse sneeuw, een wandeling in het bos en onder die 3°C blijven: dát is luxe. De deelnemers aan het panel wat na de twee spreeksters volgt, sluiten zich hier bij aan. Chris Mann (CEO Guayaki), Virginia Yanquilevich (CEO Dopper) en Bas van Abel (CEO Fairphone) maken zich net als Notenboom en Wessling via het bedrijfsleven hard voor een wereld die over vijftig jaar nog steeds leefbaar is. Door middel van eerlijke productieketens, minder afval en meer hergebruik. Sociaal en duurzaam ondernemen moet de standaard en niet de uitzondering zijn. En ze staan niet alleen. Yumeko, Moyee Coffee, Kings of Indigo, MUD Jeans, Fairphone, Patagonia, Yoni, Dopper, Ecover, Farm Brothers: er zijn veel organisaties die nu al het goede voorbeeld geven. We zijn als duurzaam pr-bureau trots te mogen samenwerken met een aantal van deze koplopers en delen maar wat graag hun toffe verhalen met de wereld. Sociaal en duurzaam ondernemen hoeft niet minder winstgevend te zijn, B Corp is the way to go.
Recente reacties