Credits: New York Times
In deze kraakverse nieuwsbrief praten we je graag bij over ‘nudging as a force for good’. We geven je een duwtje richting het meest oneerlijke spel dat echt gespeeld moet worden in elk team, zetten een spotlight op het Verdrag Verantwoord Verleiden dat we tekenden, lieten Amsterdam grijnzen op de fiets, haken je aan bij de #Refillution en delen kijk-, lees- en luistertips voor bakken inspiratie en good vibes.
Nudging? Ja, nudging! Echte blijvende gedragsverandering teweegbrengen is allesbehalve makkelijk. Toch is precies dát wat we nodig hebben om te dealen met grote vraagstukken rond klimaat en rechtvaardigheid. Hoe maken we deze thema’s tastbaarder en concreter, en hoe maken we het leuk om steeds te kiezen voor positieve impact? Volgens gedragswetenschappers schuilt er een verborgen kracht in nudging: onbewuste gedragsbeïnvloeding. Zonder iemand te vertellen wat te doen, kiest diegene onbewust voor de juiste optie, omdat die aantrekkelijker is en aansluit bij een intrinsieke motivatie. Hoppakee, aan de slag dus met echte gesprekken, verantwoord verleiden, openheid en hervullen.
Let’s play equal | The most unfair game in the world
Gelijkwaardigheid op de werkvloer is helaas geen kinderspel. Hoe helpen of belemmeren je eigenschappen je succes, carrière, mindset en ervaring van het dagelijks leven? Hoe ziet privilege eruit en hoe beïnvloedt ongelijkheid verschillende mensen? Maak kennis met Let’s play equal, oftewel: the most unfair game in the world. Een spel om bewustwording te creëren en diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid op de werkvloer te stimuleren. Doorbreek taboes en play it equal binnen jouw organisatie. Waar wacht je nog op? Pre-order het spel nu via www.letsplayequal.com.
PS Let’s play equal is een co-creatie van Blyde, onze B Corp vrienden BR-ND People, Greenjobs.nl, Misteli creative agency en B Lab Benelux.
Verdrag Verantwoord Verleiden | Fossiel, no deal!
‘Vliegretourtje Barcelona voor €36!’ en ‘Nu €2000 cashback bij aanschaf van de nieuwste brandstofauto’ – dat soort reclames kan echt niet meer. Daarom ondertekent Blyde, net als 20 andere bureaus uit de creatieve sector, het Verdrag Verantwoord Verleiden: Fossiel? No deal! Géén reclame, free publicity of communicatieruimte meer voor fossiel personenvervoer of fossiele bedrijven. Wel voor de positieve veranderaars. Alleen als we samen een vuist maken tegen vervuiling, opwarming en onverantwoorde consumptie kunnen we de wereld van morgen, van de volgende generaties, positief vormgeven. Inmiddels staat de teller op 60 deelnemende bureaus die zich achter onze missie scharen. Teken jij ook? www.fossielnodeal.nl
Swapfiets I Humor en een knipoog op het fietspad
Iedereen die ooit door Amsterdam heeft gefietst weet dat het verkeer hier nogal… intens kan zijn. De fiets is vooral in steden vaak het snelste, meest duurzame en gezondste vervoersmiddel. Toch komen op drukbezette fietspaden in de ‘fietsjungle’ van Amsterdam geregeld irritaties om de hoek. Uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Swapfiets – bekend van de blauwe voorband – blijkt dat fietsers in de hoofdstad het gedrag van anderen ervaren als gehaast (93%), brutaal (83%) en gevaarlijk (83%). Vanuit de missie om de leefbaarheid in steden te vergroten, installeerde Swapfiets een reeks verkeersborden met een knipoog langs drukke fietsroutes in Amsterdam. De actie bleef allesbehalve onopgemerkt en leverde zichtbaarheid op in onder meer Het Parool en De Telegraaf.
Tijdelijk bio-based verkeersbord met ’You’re a piece of art’ bij het Rijksmuseum in Amsterdam
Ecover I The Refillution
België is Europees kampioen recyclen, tegelijkertijd komen de meeste van onze producten anno 2023 nog altijd in verpakkingen van eenmalig gebruik. Mede hierdoor blijft het plasticprobleem zich opstapelen. Dé manier om voor eens en voor altijd afscheid te nemen van single use plastic en ons plastic verbruik te verminderen? Hergebruik, aldus Ecover. Tijdens Mei Plasticvrij slaat Ecover de handen ineen met de Kringwinkel: de hele maand kan je gratis een fles (af)wasmiddel hervullen wanneer je iets inlevert bij de Kringwinkel. Want waarom zou je een fles omsmelten als je ‘m ook gewoon kan hergebruiken? Een eenmalige actie? Nee, natuurlijk niet! Ecover strijdt al jarenlang voor een schonere wereld, en innoveert zelf ook keer op keer. Ze herdefiniëren afval met schoonmaakproducten die tot 97% gerecycled voedselafval bevatten (excl. water). No joke. Join the #Refillution en lees meer over de actie hier.
KIJK-, LEES-, EN LUISTERTIPS
Kijk | Fuckups van Oatly
Havercappu-aanjager Oatly lanceerde een website waarin ze alle kritiek en boycots van hun fans en haters etaleren. Niet om hen aan de schandpaal te nagelen, maar juist om te lachen én leren, op z’n Oatly’s. Op fckoatly.com krijg je een inkijkje in de invloed van kritiek en de hindernissen op hun (bedrijfs)pad. The good, the bad and the ugly!
Lees | Het Bromvliegeffect
Het “Bromvliegeffect” is een fascinerend fenomeen dat laat zien hoe kleine gebeurtenissen grote invloed kunnen hebben op ons gedrag en de wereld om ons heen. Benieuwd naar hoe vaak dit effect optreedt en wat voor gevolgen het voor ons heeft? Koop het boek hier. Was het boek niet genoeg? Je kunt ook de podcast ‘Het Bromvliegeffect’ luisteren.
Kijk | Wat houdt ons tegen? Een beter milieu begint met eten
Voedselverspilling is verantwoordelijk voor zes procent van de totale CO2-uitstoot in Nederland. We weten het allemaal: om de klimaatcrisis tegen te gaan, moet het roer radicaal om. Maar wie gaat die verandering brengen? In de eerste aflevering van ‘Wat houdt ons tegen?’ (Omroep HUMAN) legt onze klant Too Good To Go alles uit over de kracht van een kijk-ruik-proeflabel op
productverpakkingen: een nudge om je zintuigen te gebruiken in plaats van voedsel direct weg te gooien als de THT-datum (een kwaliteitsgarantie) verstreken is. Twee op de drie mensen worden zich hierdoor bewust van het probleem én ondernemen actie. Bekijk de aflevering hier.
Luister | Small nudges having a big impact on climate change (podcast)
Podcast Nudge biedt hapklare info in een show van 20 minuten, boordevol praktisch advies van bewonderde marketeers en gedragsspecialisten. In deze aflevering: nudging in de strijd tegen klimaatverandering. Hoe kan het bijdragen aan onze klimaatdoelstellingen?
Recente reacties