In deze uitzonderlijke tijden, zien we naast moeilijkheden, ook talloze lichtpuntjes. Organisaties die zich onvermoeid inzetten in de strijd tegen het virus en geweldige initiatieven die hulp bieden aan degene die het nu wat minder hebben. Bij Blyde steunen we maar wat graag dit soort initiatieven en proberen we, waar mogelijk, op onze manier een steentje bij te dragen. Zo mogen we ons gedurende deze tijd inzetten voor het prachtige initiatief Support your Locals. Door de coronacrisis en het sluiten van de horeca kunnen veel lokale voedselproducenten hun reguliere afzet niet meer kwijt. Zij zoeken creatieve oplossingen om hun brood, zuivel, verse groenten en fruit direct te verkopen aan de consument. Samuel Levie, worstmaker én medeoprichter van campagnebureau Food Cabinet, zette in maart met een aantal andere Amsterdamse producenten de eerste Support Your Locals foodbox op en spoorde anderen aan hetzelfde te doen. Inmiddels bruist het van de lokale voedselaanbieders verspreid door heel Nederland. Deze beweging, die organisch ontstond, wordt nu in samenwerking met de Taskforce Korte Keten uitgebreid naar een landelijke campagne waarin lokale producenten de hoofdrol spelen. We zijn er trots op om als Blyde bij te mogen dragen aan dit soort fijne initiatieven.

Maak het verschil, Support Your Locals 

De landelijke beweging Support Your Locals roept heel Nederland op om zoveel mogelijk lokale voedselproducenten te steunen en vanaf nu te kiezen voor lokaal, en te streven naar kortere voedselketens nu én na de crisis. Van de speciaalzaak om de hoek tot de boerderij aan rand van de stad. Kortere voedselketens helpen de C02-uitstoot van de logistiek te beperken, zorgen voor een eerlijke prijs voor de producent en vergroten het voedselbewustzijn. Op www.supportyourlocalsnl.nl bundelen inmiddels meer dan 50 – and counting – lokale voedselproducenten hun krachten en zijn tientallen foodboxen te vinden die ontstonden uit nieuwe samenwerkingen. Samuel Levie: Deze crisis levert veel uitdagingen op die we nu moeten oplossen zodat lokale voedselproducenten overeind blijven en straks weer aan onder meer de horeca kunnen leveren. Naast de korte termijn uitdagingen, legt deze crisis ook een groot structureel probleem bloot: de voedselketen in ons land kán en móet korter.” De Taskforce Korte Keten helpt lokale voedselproducenten bij de missie om korte voedselketens op te zetten. “De crisis maakt onze wereld een stuk kleiner. Het belang van overzichtelijke voedselketens waar we zelf invloed op hebben is zowel voor producent als consument belangrijker dan ooit. Laten we daarom deze crisis gebruiken om meer robuuste korte ketens op te zetten. Dat levert lekkerder en beter eten voor iedereen. Met deze campagne maken we lokaal voedsel heel zichtbaar en vindbaar voor de consument”, aldus Drees Peter van den Bosch, voorzitter van stichting Taskforce Korte Keten.

Nieuwe korte keten initiatieven | van Zuidwolde tot Zeeuws-Vlaanderen

In heel Nederland scharen bestaande en nieuwe korte keten initiatieven zich onder de vlag van #supportyourlocalsNL. Van boerderijwinkels tot bakkers en ambachtelijke brouwers tot kaasmakers. Naast het bestaande aanbod van lokale producenten zijn er door de coronacrisis talloze nieuwe initiatieven ontstaan, verspreid door heel Nederland.Het complete overzicht met alle Support Your Locals initiatieven, foodboxen en aanbieders is hier te vinden en wordt momenteel dagelijks uitgebreid met initiatieven die zich bij de landelijke beweging aansluiten. Hieronder een greep uit lokale initiatieven die de afgelopen twee weken van de grond kwamen in onder meer Drenthe, Zeeland, Noord-Brabant en Noord-Holland.

  • In Zuidwolde (Drenthe) bundelden vier boeren hun krachten om mensen in hun regio te voorzien van pakketten gevuld met lokaal bereide lekkernijen: vis, brood, kaas en zuivel. Edwin Vis, initiatiefnemer: “We laten zien dat de korte voedselketen, lokale producten rechtstreeks aan de consument zonder tussenkomst van een andere partij, heel goed haalbaar is. Met wat extra inspanning en door de kosten en arbeid te delen, lukt het ons om de allerlekkerste streekproducten bij de consument te brengen. Er zijn inmiddels al meer dan 60 pakketten verkocht, waarvan we de eersten – geheel in stijl – afleverden per tractor.”
  • Ruim 300 kilometer verderop in Zeeuws-Vlaanderen (Zeeland) vliegen de lokale foodboxen ook als warme broodjes over de toonbank. Liet Erpelinck, medeoprichter van de Support Your Locals Zeeuws-Vlaanderen box: “Het korte ketens element spreekt me erg aan omdat er, ook na de coronacrisis, iets moet veranderen in de manier waarop we met eten omgaan. Het is een mooie beweging om ons bij aan te sluiten in een tijd waarin onze eigen business grotendeels is weggevallen. Wij zijn ontzettend blij dat we in korte tijd al meer dan 300 boxen hebben verkocht en hebben er vertrouwen in dat we, met elkaar, een structurele verandering in de keten teweeg kunnen brengen.”
  • Het Bredase korte keten initiatief Boerschappen (Noord-Brabant) dat inmiddels landelijk actief is, lanceerde in samenwerking met kookplatform Home Made Chefs maaltijdboxen waarin boeren hun overschotten ontstaan door deze crisis op een rendabele manier kunnen verkopen. Consumenten kunnen deze pakketten door het hele land verkrijgen via drive-thru’s, waarvoor Rabobank haar parkeerplaatsen beschikbaar heeft gesteld.
  • Ook in Heemstede (Noord-Holland) is inmiddels een initiatief gelanceerd door Esmée Beekman: ‘De Smaak van Heemstede’. “Als Heemstedenaar en ‘food fan’ heb ik belangeloos de fantastische landelijk beweging #supportyourlocalsNL omarmd. Samen met lokale winkeliers stellen wij foodboxen samen waar iedereen blij van wordt. Zo helpen wij lokale ondernemers die in deze moeilijke tijden omzet zien wegvallen de crisis door. Door korte ketens van producent naar consument te realiseren – en dus minder voedselkilometers af te leggen – leveren we bovendien een duurzame bijdrage aan het milieu.”

Feiten en cijfers #supportyourlocalsNL en Taskforce Korte Keten

  • De landelijke #supportyourlocalsNL campagne startte op maandag 16 maart 2020 in reactie op de acute sluiting van de horeca om het coronavirus in te dammen.
  • In Amsterdam zijn inmiddels al 4.000 pakketten verkocht, in Utrecht 250 en er zijn ook nog eens 500 pakketten gedoneerd aan het Rode Kruis en de Voedselbank (in samenwerking met de Rabobank).
  • Alle Support Your Locals foodboxen zijn gevuld met verse groenten, fruit, zuivel, brood, vlees en andere producten van lokale ondernemers. Tijdens het vullen en vervoeren van de foodboxen worden de veiligheidsrichtlijnen van het RIVM en de GGD in acht genomen. Het vervoer vindt, waar mogelijk, zo veel mogelijk elektrisch plaats. In Amsterdam en Utrecht werd een groot deel van de foodboxen per sloep rondgebracht. 
  • Alle twaalf provincies hebben zich verbonden aan de Taskforce Korte Keten én de campagne, evenals het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, LTO, Rabobank Nederland en Stichting DOEN.